Här kan du klicka för att komma till Allans hemsida, välkommen! Klicka här

Friday, December 14, 2007

Hej gott folk, jag är nu 95 år sen ett par månader och det har gått bra att fylla år. Det lackar mot jul och ett Nytt År, som jag ser fram emot som bloggare, i denna härliga cyberrymd.

Mina funderingar har efter ett antal mail som jag fått, är att det nästan inte finns bloggare som är över 70 år, för det är den ålderskategorin som jag mest får mail från. Det vore härligt om det kommer mail till mig från män och kvinnor som är över 90 år, så man inte behöver känna sig ensam där upp i ålderstoppen. Jag har det väldigt trevligt när jag skriver min blogg och tänker på er alla där ute någonstans.

Sakliga upplysningar från bloggosfären reporten och författaren Eric Shackle, från Sidney, Australien. Eric har inspirerat mig, samt har haft stor nytta av i mitt eget bloggande.

Här är ett av Erics verk som är verligen intressant.

Askungar.doc Cinderella.doc

Jag har även minnen från jularna när jag var liten som jag vill berätta om.

Mina första julklappar en liten speldosa och en björkvedsklabb. Speldosan var av en tekopps storlek med en liten vev på toppen. Ni må tro att det vevades och spelades. Med tiden försvann de ljuva tonerna och därmed melodin ur mitt minne. Men glädjen över den julklappen lever kvar än idag. Julklapp nr 2 öppnades med samma spänning som med den första. Vad innehöll månne det fina paketet? Det var en björkvedsklabb där den vita näversidan var prydligt dekorerad med God Jul! Förklarigt nog blev jag som mottagare en aning fundersam?

Det var min 5 år äldre syster Ingrid som stod för gåvan.Klabben hade hon hämtat ur vedlåren i köket. Hon var så mån om att jag som den yngste i familjen skulle få en julklapp.

Den björkvedsklabben värmer mig än idag.

English version

My first Christmas presents were a small music box and a piece of birch chunk. The music box was of the same size as that of a tea cup with a small handle on the top. You can imagine how much it was cranked and played. While time passed the delightful tones and therefore also the melody disappeared from my memory. But the joy of that present has never left me.

I opened the second Christmas present with the same excitement as the first one. What did it contain inside? It contained a birch chunk. On the white birch bark side a neat Merry Christmas was decorated. Understandable, I as a receiver got a little thoughtful. It was my five year old sister, Ingrid who had given me that gift. The chunk, she had gotten from the wood box in the kitchen. She was so keen that I as the youngest person in the family was to receive a gift. Today, the memory of that present still gives me much warmth.

Lyssna gärna till legendariska Peter Ölanders skiva som han har förärat mig Stilla Natt

24 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej Allan.

Tusen tack för senast, när jag fick köpa din trådspelare. Vi hade mycket att tala om och med din hjälp kunde jag åter få höra 55 år gamla inspelningar.
När jag fick höra mor Solveig åter sjunga "Tangokavaljeren och "Johansson...rör på påkarna" var det inte utan att det föll en tår. Allan frågde om hon var operasångerska? Nej, men en välsjungande amatör, som alltid sjöng och spelade.
Nu sitter jag och botaniserar i ljudupptagningar på tråd. Dessa rullar har legat tysta och bortglömda i 50-55 år och väntat på att bli återupptäckta. Tack Allan för att du gjort detta möjligt.
God Jul och Gott Nytt År, Allan.
Härlig fart du fått på Stilla Natt.

Vi hörs, din vän.
Christer

14 December, 2007 15:38  
Anonymous Anonymous said...

HEJ ALLAN! DET VAR ROLIGT ATT LÄSA OM DINA FUNDERINGAR OCH JULMINNEN - BEKLAGAR DOCK ATT JAG INTE ÄR ÖVER 90 ÅR HELLER, MEN VAD BETYDER ÅLDERN. JAG GLADDE MEJ ÅT DET TREVLIGA JULARRANGEMANGET MED TOMTARNA OCH MÅSTE OCKSÅ ERKÄNNA ATT INSPELNINGEN AV "STILLA NATT" GAV MEJ MERA JULSTÄMNING ÄN GRANNENS JULGRAN SOM KLÄDDES IDAG.
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!
DORIS I SEATTLE

17 December, 2007 05:11  
Anonymous Anonymous said...

ALLAN, JAG VILL TACKA DEJ SÅ MYCKET FÖR DIN MUSIK SOM GLATT MEJ ÄNNU ETT ÅR! MUSIK SOM MAN GILLAR ÄR VIKTIGT FÖR ATT FÅ BALANS PÅ SITT LIV. TUSEN TACK ALLAN!
DORIS I SEATTLE

18 December, 2007 16:51  
Anonymous Anonymous said...

www.youtube.comwatch?v=ZZcCmsKvB_k

21 December, 2007 18:29  
Anonymous Anonymous said...

Grattis till 95-årsdagen som du redan passerat! Imponerad av att du håller din blogg igång. Jag är själv bara 60 och mina föräldrar 80+ vill inte lära sig använda dator alls, säkert en vanlig reaktion bland äldre. Kul att läsa om din jul förr. God fortsättning!

28 December, 2007 00:51  
Anonymous Anonymous said...

Hejsan Allan, va kul att se en 95 åring som bloggar, du måste vara en av de äldsta i Sverige va? Kanske i hela världen. Fortsätt med det!

Ha de

En lite yngre bloggare, 33år

28 December, 2007 09:44  
Anonymous Anonymous said...

Hej!
Ramlade in på din sida och blev mäkta imponerad!
Trodde inte att äldre människor var så mkt för att blogga!
Du gladde mig verkligen, och fick mig att gå omkring med ett leende på läpparna större delen av dagen, det tackar jag för.

Jag är inte över 90, men jag lämnade en liten rad ändå.
Fortsätt blogga, jag kommer tillbaka! :D

Kramar Malin, 19år :D

17 January, 2008 12:20  
Blogger ANNA-LYS said...

Hej Allan,

Gratulerar i efterskott!!

(¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´
( ¸¸.* Anna-Lys

08 February, 2008 22:12  
Anonymous Anonymous said...

Heja Allan! Hoppas allt är bra med dej.

22 March, 2008 13:17  
Blogger Jonas Nordin said...

Hej Allan,
Verkilgen rolig blogg!
Titta gärna in hos mig:
http://lokomotivet.blogspot.com

Jonas Nordin (STIM)

07 May, 2008 14:53  
Blogger Unknown said...

2015-10-12 zhengjx
Louis Vuitton Handbags Outlet On Sale
michael kors handbags
cheap jordans
ugg australia
cheap nfl jerseys
Lebron 12,11,10 Shoes For Sale
Louis Vuitton Outlet 100% Authentic
ugg boots
Louis Vuitton Handbags Outlet Stores Online
canada goose outlet
coach outlet
michael kors outlet
Louis Vuitton Handbags Outlet Sale
michael kors outlet sale
Coach Factory Outlet Online Sale Discount
canada goose outlet
michael kors outlet online
cheap louis vuitton
Coach Outlet Store Online Clearance
Michael Kors Outlet Online Sale Free Shipping
coach outlet store online
ugg boots
nike outlet,nike shoes,nike store,nike air max,nike free run,air max,nike free,nike blazers
Louis Vuitton Outlet Discount Handbags
cheap ugg boots
hermes birkin
ugg boots
Coach Factory Outlet Discount Online
true religion jeans
nike air max

12 October, 2015 03:24  
Blogger John said...

louis vuitton
rolex watches outlet
tory burch outlet
tory burch shoes
uggs sale
michael kors outlet online
ray ban sunglasses
canada goose outlet
the north face
retro jordans
gucci shoes
polo ralph lauren
michael kors handbags
ugg boots
uggs on sale
uggs outlet
ugg boots
air jordan retro
hollister jeans
michaek kors outlet
toms shoes
chanel bags
canada goose jackets
cheap jordans
louis vuitton handbags
ugg outlet
michael kors outlet online
canada goose outlet
pandora jewelry
fitflops
ray-ban sunglasses
air max 95
20151224yuanyuan

24 December, 2015 04:48  
Blogger Unknown said...

you dispirited from wikidot.com/ the minimum like of the Facebook article.Here So not bother with that 4Liker Download – PC, Android, iPhone & APK Free right here the application we brought for 4Liker App the optimum suches as on the Facebook message. 4Liker is the application that offer 4Liker the maximum no of sort to your Facebook post.

15 June, 2017 11:16  
Anonymous Anonymous said...

As well as it's tough enough to pass through yard,sites.google.com/ rough pathways, as well as dust paths with relative ease too.Title This stroller will be the very best running pal you have actually ever had.Best Jogging Strollers of 2017 The undercarriage storage basket has a weatherproof covering, however can be difficult.

12 July, 2017 11:24  
Blogger حاتم النجار said...


شركة نقل عفش في القطيف

10 August, 2017 18:10  
Blogger حاتم النجار said...

تنظيف منازل بتبوك

10 August, 2017 18:18  
Blogger Unknown said...

ugg boots
true religion jeans
canada goose outlet
true religion
north face jackets
ugg boots
nike air max
ralph lauren outlet
north face
air jordan pas cher
201711.28wengdongdong

28 November, 2017 07:50  
Blogger Unknown said...

beats by dre
fendi handbags
cheap jordans
roshe run
moncler
salomon boots
adidas soccer cleats
air force
adidas outlet store
prada handbags
2018.1.30chenlxiiang

30 January, 2018 08:19  
Blogger Unknown said...

www0605


polo ralph lauren
tory burch outlet
nhl jerseys
jordan shoes
bape clothing
freshjive clothing
swarovski crystal
denver broncos jerseys
canada goose coats
air max 97

05 June, 2018 10:02  
Anonymous Obat Iritasi Mata Karena Softlens said...


Very interesting article, thank you for sharing. I also want to share the following health articles, God willing, useful. Thank you :)

Obat Usus Buntu Tanpa Operasi
Cara Menghilangkan Kelenjar Tiroid
Cara Mengatasi Sembelit atau Konstipasi
Obat Kelenjar Getah Bening Menahun
Obat Koreng Menahun
Obat Alami Katarak tanpa Operasi

26 October, 2018 05:26  
Anonymous Penyebab Sering Nyeri Ulu Hati said...

This article is interesting and useful. Thank you for sharing. And let me share an article about health that God willing will be very useful. Thank you :)

Obat Tradisional Benjolan di Pangkal Paha/Selangkangan
Obat Penyakit Crohn
Obat Migrain Tradisional

26 November, 2018 08:45  
Anonymous Obat Kokoloteun (Flek Hitam Diwajah) said...

Thank you, the article is very helpful, hopefully this article is useful for all.

Obat Penyakit Rhinitis Alergi
Obat Penyakit Henoch-Schonlein Purpura
Obat Untuk Meredakan Nyeri Sendi
Cara Mengobati Radang Empedu

14 January, 2019 14:57  
Blogger yanmaneee said...

hermes birkin
balenciaga shoes
nmd
balenciaga shoes
mbt shoes
yeezy boost 350 v2
jordan sneakers
nike air max 2019
christian louboutin
nike air max 95

16 July, 2019 04:10  
Blogger seocom said...


نجار بالمدينة المنورة
النجار هو المسؤول عن جميع تصميمات الاثاث والغرف والابواب ، كما يقوموا بفك وتركيب المطابخ والاثاث وجميع انواع الغرف باحترافية واتقان ، يجب اختيار نجار بالمدينة المنورة لديه جميع التدريبات و الكورسات في تلك المجال وذلك متواجد في شركة تيجان فنقوم بأداء الخدمة بجودة عالية وسعر مناسب.

01 November, 2020 13:47  

Post a Comment

<< Home