Här kan du klicka för att komma till Allans hemsida, välkommen! Klicka här

Wednesday, November 01, 2006

Namnet Rosenkälla på gård och källa

Första gången jag hörde namnet Rosenkälla var en gång i mitten av 1930-talet. Vi var några goda vänner som träffades en sommardag vid en festplats i Linköpings närhet. Det var fullt hålligång på den lilla dansbanan redan på eftermiddagen.
Jag minns att två av deltagarna berättade att de bodde på en gård som hette Rosenkälla. Av någon anledning fäste jag mig vid namnet, med påföljd att det långt senare blev både text och melodi till en låt.

När jag senare i slutet på 90-talet vid en bussresa till Stockholm passerade Nyköping, skymtade jag plötsligt en liten skylt med namnet Rosenkälla. Det var en stor överraskning.
Som medlem i Risinge Hembygdsförening tog jag snarast kontakt med Nyköpings Hembygdsförening för att få närmare upplysningar. En intressant redogörelse om bostadsområdet Rosenkälla i Nyköping presenterades liksom även om gården Rosenkällan som har anor från tidigt 1600- tal och viss anknytning till Finspångs De Geerer.

Rosenkälla omnämns på 1600-talet som Kung Rönnes källa, och var Nyköping stads källa/vattentäkt under 100 år. Vattnet rann då genom urborrade trästockar på en sträcka av 2-3 kilometer. Vidare i brevet från Nyköpings Hembygdsförening framgår att baron Gerard De Geer år 1843 köper Rosenkälla av prosten Grandelius sterbhus.
De Geer arrenderade också Östra Kungsladugården och ägde Stjärnholms gods liksom ”Ambrosiahuset” vid stora torget i Nyköping.

Själva källan, från vilken gården fått sitt namn, var en springkälla omgärdad av rosbuskar. Den betraktades som en trefaldighetskälla dit ungdomen gick Trefaldighetsafton för att dricka källa - en tradition som Nyköpings Hembygdsförening än idag håller liv i.

När det nu blivit känt att denna Nyköpings Rosenkälla varit omgärdad av rosenbuskar, tyckte jag att det borde bli en vers till på min låt ”Rosenkällan”.

Kring källans krön små rosenbuskar prydde
vars blommors doft kom oss till välbehag
Vi njöt av stillhet och vad stunden gav oss
när fågeln sjöng för oss sin vackra sång

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Roligt att läsa om Rosenkälla. Visste du att just vid Rosenkälla här nära Linköping har de gjort en konstgjord sjö och ett fritidsområde är under uppbyggnad.
En hälsning från unga
Bigga (80)

15 November, 2006 14:05  
Blogger Mark Deniz said...

Jag läste om dig i NT idag och tyckte att det var en intressant artikel.

Jag är också lite nyfiken på om det finns en bloggare som är äldre än dig någonstans i världen. Jag ska hålla ett öga öppet och meddela dig om jag hittar någon...

Ska försöka att läsa den här bloggen nu när jag har hittat den...

01 December, 2006 23:05  
Blogger Unknown said...

www0605


true religion jeans
baltimore ravens jerseys
nfl jersey wholesale
longchamp outlet
nuggets jerseys
coach outlet
michael kors outlet
uggs outlet
canada goose
dc shoes

05 June, 2018 10:01  
Blogger Mai Helmy said...



نقدم لكم عمئلنا الكرام افضل شركة تنظيف فى بالطائف شركة تنظيف بالطائف شركة اوبى كلين ان عمليه التنظيف من اهم العوامل والوسائل التى تتطلب عملية شديد من الحرص والجهد والتعب اثناء عملية التنظيف شركة تنظيف منازل بالطائف مع شركة اوبى كلين وداعا تمام للتعب والجهد والمشقهه لان الشركة توفر لك كل انواع والعموال التى تساعدك فى عمليه التنظيف كما ايضا شركة اوبى كلين تمتلك افضل العماله المدربة على اكمل وجهه شركة تنظيف خزانات بالطائف حتى نوفر لك خدمه غير متاحه ال لدى شركة اوبى كلين وداعا للتعب بعد الان مع شركة اوبى كلين توفر لك كل سبل الراحه شركة مكافحة حشرات بالطائف لان الشركه متخصصه فى عملية التنظيف منذ زمن بعيد



02 December, 2018 20:11  

Post a Comment

<< Home